Tuesday, February 3, 2009

Ajoke Bahase Kite!!...



Atuk dan keluarga di Bengkulu, Indonesia.


Barankali kalau mau dipraktikkan bahasa Bengkulu dalam satu masyarakat setempat menjadi bahasa perhubungan dalam masyarakat itu udah menjadi satu perkara yang agak sukar. Kenapa tidaknya bahasa itu sendiri mempunyai dua dielek bahasa yang agak berbeda. Kalau di Kampung Sungai Choh, Selangor, mereka menggunakan bahasa Bulang, contohnya, "sue lan nga tu?", sementara di Kampung Sungai Merab, Sungai Kembung di Selangor juga, menggunakan bahasa Serawai, contohnya, " dio kulagh kaba tu?". Sedangkan di Kampung Bangkahulu, Gemas ada yang menggunakan bahasa Bulang dan ramai yang menggunakan bahasa Serawai. Kemaren kalu di Sungai Choh itu, bukan sahaja masyarakat orang2 Bengkulu, menuturkan bahasa Bulang, bahkan orang Cina dan orang India pun boleh menuturkan bahasa Bulang tersebut dengan baik. Tetapi sekarang aku tidak berapa pasti apakah amalan penuturan bahasa Bulang itu masih menjadi alat perhubungan sesama mereka?.


Persatuan Bengkulu Malaysia telah ditubuhkan kira2 15 tahun yang lalu. Udah banyak juga program diatur sepanjang tempoh tersebut, sekali gus merupakan aktiviti persatuan. Untuk amalan penuturan bahasa Bengkulu ini, ada baiknya kalau diadakan satu progam majlis untuk penduduk setempat. Apa lagi kalau dapat diajak semua penduduk di kampung itu, yang besar mahu pun yang kecil, yang muda mahu pun yang tua, sama2 bergaul mesra, mengiratkan silatulrahimi bertanya2kan khabar dan sebagainya menggunakan bahasa Bengkulu. Terasa kemeriahan dihati aku, terdengar2 ditelingaku perkataan, "die, die, - nido, nido," dengan gamatnya. Jamuan dalam majlis tersebut bolehlah dihidangkan kuih tat mahu pun kuih oncong oncong. Pastinya majlis tersebut diatur oleh Persatuan Bengkulu Malaysia dengan kerjasama yang erat dan berkesan dari Ketua Kampung dan JKK kampung tersebut. Untuk memeriahkan program tersebut sekali gus menjadi idola pula kepada anak2 muda Bengkulu, PBM menjemput Datuk Bandar Kula Lumpur, YBhg Dato' Hj. Ab Hakim bin Hj Borhan, Penasihat PBM, yang memang fasih berbahasa Bengkulu, kabarnya beliau sering menggunakannya bila2 ada masa dan tempat yang sesuai. Barangkali kalau majlis ingin mendengar bagaimana sedapnya bahasa Bengkulu itu dinyanyikan apa salahnya dijemput sama Era Fazira, boleh beliau dindangkan lagu, "Wang Kite Gale.." Kalau tidak kerana bulan, masakan bintang terbit pagi. Harapan kami kepada tuan,
bahasa kite dapat dikenali. Riuh rendah di pekan Rabu, ramai orang membeli barang. Alangkah indah bahasa Bengkulu, tidak dilupakan genarasi sekarang.

8 comments:

enta omri said...

Salam, Pak Anak Bengkulu.

Saya anak Bengkulu juga. Boleh bercakap sikit2 tak berapa faseh tapi setuju nian mon bahase kite diajoke. Supaye die hilang. Mon hilang jadak sape yang boleh betutur lagi bahase kite ak kite yang rugi.

Saya sedang memohon untuk menjadi ahli persatuan. Untuk makluman, moyang saya ialah Hj Abbas dari Kg Sg Choh Rawang. Memang semua saudara mara ada di Kg Sg Choh.

Diharapkan permohonan saya lulus.

Sekian.
Azlinda

Si Budhakk Ujie said...

Saye pon wang Bengkulu jugek..Bengkulu Sungai Choh..arok mon nemu kawan2..dpt kecek bekulu..

Tunang saya pun saya dah ajar dikit2 kecek bekulu..agam nian nye..hehe

-http://www.ujie.com--

razali_ahmad said...

Terima kasih,
Arok nian aq, nga nak same2 ngidup ke bahase kite, ao sepe lagi, mon bukan awak la..

Piza Ritariani S.IP said...

salam...
jaya bengkulu!!!
perkenalkan saya PIZA
saya anak bengkulu asli...
skrg pun saya tinggal di bengkulu, Indonesia... saya sangat senang bahasa kita masih tetap dipertahankan. bahas bengkulu sangat unik dan merupakan kebanggaan saya... saya termasuk dalam bengkulu serawai,, bahasa sehari hari saya seperti kaba=kamu nido nido...
saya berharap walaupun saya berada di indonesia.. tp saya mau bergabung dg PAB, kerna saya punya rencana mau study atau jalan2 kesana... sudilah kiranya dapat berkenalan dengan sanak saudara jauh disana...
melah lestarika bahaso kito...

Unknown said...

asslamualaikum.. semua warga bengkulu.saye anak bengkulu jati
ku nido pndai kecek kulu sgt bile mak kecek kulu aku agam nian.
uwang kulu gale2 cantik2 mcm erra fazira.

Unknown said...

asslamualaikum.. semua warga bengkulu.saye anak bengkulu jati
ku nido pndai kecek kulu sgt bile mak kecek kulu aku agam nian.
uwang kulu gale2 cantik2 mcm erra fazira.

Unknown said...

Sapey ikak?haha

alpha lipid lifeline said...

Salam... Aku Cucu Aji Usul. Sungai Choh.Bak ea Zakaria Udah Meninggal... Sedih tk pacak Ngecek... Blh ke nk join persatuan bengkulu.. Nk berlajar... 😢