Wednesday, February 18, 2009

Masih Ada Yang Sayang.....

Berbual bersama keluarga di Bengkulu Indonesia.

Ada juga seorang dua yang sudi melawat laman web atuk, sempat membaca blog atuk, suka dan puas rasa hati atuk, kalau ada cucu2 yang diluar sana tidak berkesempatan menziarahi atuk, tetapi sudi baca blog atuk itu, sepertinya cucu2 masih sayang pada atuk. Terima kasih diatas kesudian itu, besar ertinya kepada perkembangan fizikal dan sepiritual atuk, apatah lagi kalau ada yang sudi menulis komen dalam blog atuk itu, teransang rasanya atuk, seolah2 cucu2 atuk itu datang menemui atuk. Pada atuk sepertinya cucu2 atuk itu datang ke rumah secara live.
Terima kasih 'A' (Azlina) dan 'Cucung datuk la ni', kerana sudi tulis komen dalam blog atuk. Atuk alu2kan.....
Kadang2 atuk fikir sesorang, bilalah masanya nak menuturkan bahase kite, kalu mula dari rumah, isteri atau suami malu2 mau bicara, anak2 tentu malu nak cakap, takut salah sebut..kalu jiran di sebelah menyebelah rumah pule, awak duduk di taman2, keluar bergaul dengan masyarakat bersosial tentunya tak berapa sesuai, lainlah kalu bertemu dengan wang awak. Jadi atuk kira melalui menulis blog ini aje sesekali dapat atuk praktikkan, apa orang kata berbicara melalui media maya. Macam Azlina komen tu, langsung menggunakan bahase kite bulang tu, padek nian..oi agam nian atuk... ape lagi dikeceknye, nye cicit Hj. Abbas, Sungai Choh, entah cucung atuk jugek sape tau...la lame die bertemu...itu lah, katenye nak masuk Persatuan Bengkulu Malaysia, Sungai Choh, la aq unjuk tau kek salah sorang AJKnye..la jadikan?
Seumpamanya ada banyak ruang untuk tidak melupakan bahasa Bengkulu ini dan menyebarluaskannya, apa lagi dalam perkembangan pesat teknologi maklumat yang canggih ini, melaui internet misalnya. Cucu2 yang baca blog atuk ini, tulislah sesuatu yang berfaedah, sesekali tulislah dalam bahasa Bengkulu, kek maklumat keluarga ke, program2 awak ke, kalau ada peluang bertemu dalam majlis, tuturlah bahase kite. Tetapi kalau tidak dapat tuturkan secara lisan, namun sekurang2nya telah kita biasakan diri secara tulisan.

No comments: