Wednesday, December 31, 2008

Belajar Rajin2 Tuk.

Atuk Belajar Komputer Dari Hafiz.

Sekarang komputer benar2 menjadi rakan bicara atuk. Setiap ada masa terluang pasti atuk ada dekat komputernya, kadang2 menulis blog, membuka e-mail atau pun melawat blog anak2 dan cucu2nya. Elok juga mereka semua ada blog dan dapat meluahkan perasaan masing2. Ada juga mereka menyatakan minat dan cita2 masa depan mereka. Atuk memang menggalakkan mereka semua menggunakan teknologi komunikasi canggih masa kini, disamping mereka berpengatahuan IT mereka juga dapat memahirkan bahasa, samada Bahasa Malaysia mahu pun Bahasa Inggris. Ini atuk baru dapat dari cucu datuk cara2 menterjemahkan bahasa Malaysia ke bahasa Inggris dan sebaliknya menggunakan citcat.com. Ini bererti sambil menggunakan teknologi, dapat pula belajar bahasa Inggris secara tak langsung.
Atuk rasa puas hati ada kesempatan lagi menikmati kecanggihan teknologi ini, dimana faktor usia bukanlah menjadi satu alasan. Yang atuk nampak penting sekarang ialah jaringan internet . Sehubungan dengan itu pehak kerajaan terutamanya dan pehak pembekal jaringan itu perlulah meluaskan jaringannya terutamanya dikawasan yang jauh dari loceng, di pendalaman, ada laptop pun tak guna kalau jaringan internetnya tidak sempurna. Dari segi lain kalau komunikasi melalui maya dapat dilakukan dengan lancar, mudah2an hal ini dapat pula diterjemahkan kapada masyarakat secara langsung didunia nyata, bersalam2an bercerita dan bertegur sapa, senyumlah wahai cek mek molek. Banyak lagi yang atuk belum pandai sebenarnya, ialah bak kata orang, sikit2 lama2 jadi bukit, berakit2 ke hulu berenang2 ketepian, bersakit2 dahulu, bersenang2 kemudian.

Read More ..

Monday, December 29, 2008

Atuk Masih Belajar Koputer.

a
Datuk bersama nenek dan cucu-cucu .
Teringat atuk seorang ulama' fiqah Ibu Hajar namanya, bilang kalau belajar semasa muda sama seperti megukir diatas batu, tetapi kalu udah tua, apa lagi seperti atuk ini, persis melukis diatas air, tentunya cepat sekali menerima apa yang diajar oleh cucunya itu tetapi mudah lupa. Untuk menangkap photo ini sahaja menggunakan 'webcam' udah berulang kali Hafiz menunjukkannya, masih juga enggak bisa melakukannya sendirian. Yang sering meributkan itu, bukan untuk menangkap gambarnya, tetapi ialah melihat kembali outcomenya, persoalannya dimana photo itu tersimpan dan bagaimana cara mendapatkannya semula. Sekarang alhamdulillah semuanya beres dong.
Yang anda lihat ini adalah photo yang atuk ambil sendirian. Yang bersama atuk itu sudah tentu nenek, cucu2 atuk, sebelah kiri atuk itu, Pida, dibelakangnya Hafiz dan dibelakang nenek itu ialah Basar, mereka2 ini adalah penyokong2 kuat atuk untuk terus belajar komputer. Menyebabkan tentunya atuk tidak bosan walaupun menerima cabaran dengan kata2 sendiri atuk ini udah terlewat usia.
Kalu berkomunikasi via 'ym' tu kira2 udah lancar, kemaren malam cucu atuk kat Jakarta tu chat sama atuk lebih satu jam barangkali tidak puas2nya berbicara pelbagai cerita, enggak bosan2 tidak terasa masa berlalu semacam sebentar aja rasanya. Apa lagi atuk dan cucu terus berbicara menggunakan mod yang sedia ada, kadang ketawa, lambai melambai, dan apabila mau berpisah bersedih, bercucuran air mata, akhirnya dengan peluk cium dari jauh via maya.


video Read More ..

Tuesday, December 23, 2008

Atuk Belajar Komputer 1.

Memang banyak perkara mengenai komputer ini, yang atuk tidak tahu, walau pun udah banyak makan garam kata orang. Atuk coba belajar sebanyak mungkin dari cucu atuk itu. Pada mula dapat laptop ini anak atuk no 2 itu yang ajar cara2 sign up untuk e-mail, langsung sign up sekali untuk blog. Katanya dua perkara ini adalah yang penting untuk atuk supaya bisa berhubungan dengan cucu2 yang di Jakarta mahu pun yang di Bali itu. Blog pula katanya untuk menulis apa sahaja yang difikirkan, kalau mungkin ada yang membawa erti sendiri kapada datuk mahu pun cucu2 atuk. Disamping itu apa kata orang untuk menambah nilai kepada diri atuk. Hari ini atuk belajar download lagu, atuk risau kalau tidak sempat belajar dari cucu atuk itu, sebab perhidmatan internet ada ganguan sehingga 31 hb, Disember, ini sedangkan cuti belajarnya udah habis.
Bila anak atuk yang no 1 itu pulang ke kampung, atuk belajar bagaimana memasukkan imeg dalam blog atuk, seterusnya sign up untuk ym pula.

Hari atuk sungguh gembira, kerana semasa atuk mula belajar, cucu atuk kat Bali tu ym atuk, dia bertanyakan kabar atuk dan nenek dan menyatakan kerinduannya kepada kami dan minta doakan agar rencana perkahwinannya tahun hadapan bisa menjadi kenyataan. Sebaik sahaja cucu itu sign out, cucu seorang lagi yang di Jakarta itu ym atuk bertanyakan kabar, menyatakan yang beliau tengah libur (cuti) semester masa ini. Cucu itu juga meluahkan kerinduannya kepada atuk dan nek dari jauh. Dikeranakan ym2 dari cucu2 ini atuk hanya sempat belajar memfomat lagu yang didownload tadi untuk dicantikkan ke dalam blog atuk bila ada masa yang sesuai, untuk dapatkan keadaan selesa kepada anda pengunjung blog atuk. Apakah atuk berupaya belajar lebih banyak lagi ilmu2 berkenaan komputer ini? Atuk pinjam jawaban dari pengamal2 senaman berkata, "Untuk memulakan senaman itu, tidak kira apa peringkat usia sekali pun, sama ada berumur 70 tahun sekali pun, faedahnya akan dirasai oleh individu tersebut dari masa ke semasa." Read More ..

Sunday, December 21, 2008

Atuk Belajar Komputer.


Atuk bersama cucu Ahmad Hafizuddin.
Ada banyak rupanya

Read More ..

Friday, December 19, 2008

video


Atuk baru dapat laptop ini, anak yang no 2 tu kasi. Atuk belajar komputer dengan cucu Ahmad Hafizuddin Kebetulan ia sedang bercuti belajar. Ia belajar kat Politeknik di P.D. Atuk cuba masukkan lagu Lilin Herliana ini.. Siksa Kubur, lagunya sedap, senikatanya bagus, menginsafkan, tetapi penampilannya ala indun, kalau di Malaysia tentu penyanyinya pakai tudung sekurang2nya. Walau bagaimana pun kata orang," Jangan pandang orang yang bernyanyi, pandanglah apa yang dia nyanyi. Terima kasih atas sokongan moral semua kat atuk....senyum.

Read More ..

Tuesday, December 16, 2008

Imbauan Pagar Dewa.

Pemandangan di Danau Dendam Tak Sudah di Bengkulu.
Dakapan Mesra Doh H Tahir di rumahnya di Pagar Dewa, Bengkulu.


Semalam ku lihat photo2 lama, menggambarkan perjalananku ke tanah seberang.

Mengimbau ingatanku ke detik2 itu. Rasa tidak percaya, perpisahan keluarga lebih satu abad itu, dapat ditemukan semula ketika itu, sungguh mengharukan.

Apa pun kesyukuranku kepada Allah tidak terhitung.
Semalam ku lihat photo2 lama, segaknya aku, rasanya baru kemaren detik itu berlalu. Danau Dendam Tak Sudah masih berombak airnya. Pagar Dewa mengimbau aku pulang ke tanah tumpah darah nenek moyang. Gembiranya aku menemui keluarga, walau pun susah walau pun senang, itulah hakikat hidup. Apa pun kesyukuranku kepada Allah tetap tidak terhitung.


Read More ..

Friday, December 12, 2008

Bunga Kembang Tak Jadi.

Burung ini bertanyakan kepada diri, apakah yang bisa dilakukan selepas ini?
Berburu kepadang datar, dapat rusa berbelang kaki,
berguru kepalang ajar, ibarat bunga kembang tak jadi.
Beramai-ramai naik kereta, pergi beraya ke rumah Cik Haron,
baru sehari belajar komputer, nak tunjuk pandai macam bertahun.
Sayang cik adik pergi berkelah, berkain batik berbaju kebaya,
Kalau dah lewat pergi sekolah, cuba selalu tentu berjaya.
Kalau tuan ke pekan Jambi, belikan saya batu permata,
menuntut ilmu pesanan Nabi, carilah ia walau di mana.
Read More ..

Monday, December 8, 2008

Pakaian Pengantin Adat Bengkulu SUMSEL.

Majlis walimatulurus untuk tetamu yang hadir meraikan raja sehari, makan secara bersela.
Adat istiadat perkahwinan seperti ini masih lagi diamalkan dan hidup subur di Bengkulu. Kata-kata adat tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas, dapat diteruskan oleh jenerasi2 akan datang, bukan sahaja di Bengkulu Sumatra Selatan, Indonesia tetapi juga oleh jenerasi anak2 keturunan Bengkulu di Malaysia.
Trend pilihan pakaian pengantin ala pakaian barat di Bengkulu.



Mempelai diraikan dirumah pengantin perempuan.





Kedua mempelai berphoto bersama keluarga terdekat, sebelah pehak pengantin laki2.







Sepasang pengantian berpakaian lengkap mengikut pakaian pengantin adat Bengkulu.









Majlis akad nikah disempurnakan oleh wali atau wakil wali.





Akad ini adalah perjanjian penerimaan pengantian laki2 akan isterinya.











Read More ..

Catatan SMS Seorang Cucu di Jakarta.

SMS 1.

Devy alhamdulilah baik tuk. Devy juga sangat rindu datuk, nenek, bucik, bunga n keluarga. Devy lagi stress mau menghadapin sidang skripsi devy buat mendapatkan gelas serjana farmasi devy. Doakan tuk semoga semuanya berjalan lancar2 aja n devy lulus dengan nilai A+... Peluk cium devy buat datu k n nenek........mis you.



SMS 2.

Amin.... Semoga Allah mendengarkan n mengkabulkan doa datuk n nenek buat Devy.... terima kasih, peluk cium Devy buat datuk , nenek, bucik, bunga dan malaikat2 kecil bunga.



SMS 3.

Baik tuk, sidang skripsinya belum jadi tuk. Sekarang Devy masih menunggu jadualnya, kabarnya akhir bulan ini. Maknanya stress Devy belum juga hilang. Doakan Devy ya tuk. Oh ya tuk, kalu Devy mau kirim paket buku skripsi n poster Devy, ke alamat datuk yang mana ya? Salam rindu n peluk cium Devy selalu buat semua keluarga disana.



SMS 4.

Assamualaikum, pa kabar tuk? Devy berharap, datuk n keluarga sihat2 selalu. Tuk doakan Devy ya. Devy tanggal 5 Augustus ini sidang skrepsi. Doakan agar semuanya lancar n lulus dengan nilai A.... Amin... Devy rindu akan kehadiran datuk n nenek. Peluk cium dari Devy buat datuk nenek, bucik, bunga n adik2 kecil Devy..



SMS 5.

Terima kasih datuk n nenek atas doa n cintanya buat Devy. Peluk cium dari Devy juga buat datuk nenek, bucik, bunga n keluarga.



SMS 6,

Alhamdulillah berkat doa dari datuk n nenek n keluarga. Sidang skripsi Devy berjalan dengan lancar n mendapat nilai A. Semoga gelar serjana Farmasi ini bisa berguna bagi keluarga, agama, negara, dunia n akhirat Devy. Amin... Peluk cium dari jauh buat datuk n nenek tercinta...Love u n miss u........
Read More ..

Monday, December 1, 2008

Sucinya Ikatan Perkahwinan.

Majlis Persandingan Anak Saudara di Sungai Choh Selangor.
Lebat daun si bunga tanjung, berbau harum bunga cempaka, adat dijaga pusaka dijunjung, baru terpelihara adat pesaka. Burung jelatik burung jeladan, hinggap mari diatas peti, sama cantik samalah padang, sanak saudara senang dihati. Sebuah perkahwinan itu terjalin dengan satu ikatan perjanjian atau akad yang dilaksanakan oleh diantara wali, ayah kandung kepada pengantin
perempuan, pengantin laki2, dan dua orang laki2 yang lain sebagai saksi kepada perjanjian itu. Kata2 penting dalam akad itu adalah penyerahan dan penerimaan pernikahan diantara kedua mempelai, diantara wali dan bakal suami. Dengan termeterainya perjanjian itu maka sahlah perempuan dan laki2 itu manjadi pasangan suami isteri.
Kedua2 insan ini telah mula melangkah kezaman yang baru, satu masa sememangnya menjadi impian dan angan2 bagi semua orang, terlalu ideal rasanya membentuk sebuah keluarga, tambahan pula pasangan masing2 itu sudah lama menjadi buah hati pengarang jantung. Tiada ucapan kata2 ketika itu, melainkan rasa puas dan kegembiraan. Besar mana pun majlis walimatul'urus bergantung kepada kemampuan keluarga. Kalau zaman kemaren tu majlis kenduri ini dibuat secara bergotong royong sekampung, yang menjadi tunggak utamanya ialah kaum keluarga, kebetulan pula mereka memang tinggal berhampiran dan didokong pula oleh jiran2 sedekat rumah. Tiada terasa keletihan sepanjang majlis itu berlalu. Perjalanan masa terlalu pantas, sanak saudara dulunya kalau masih ada sudah lanjut usia, anak2 saudara mahupun anak2 sendiri udah keluar mencari rezeki dan penghidupan sendiri diperantauan. Sekedar majlis doa selamat sahaja dibuat, nantinya saudara mara tidak lengkap diberi tahu, tentunya ada yang ketinggalan berita yang penting itu, tiada pilihan kalau kemampuannya tidak ada. Ikatan perkahwinan itu adalah wadah hubungan abadi, tentunya seperti Adam dan Hawa, Yusuf dan Zulaiha sentiasa berkasih sayang, saling menghormati diantara satu sama lain, membawa kepda kemurahan rezeki dan keberkatan hidup sepanjang masa.
Read More ..