Monday, December 29, 2008

Atuk Masih Belajar Koputer.

a
Datuk bersama nenek dan cucu-cucu .
Teringat atuk seorang ulama' fiqah Ibu Hajar namanya, bilang kalau belajar semasa muda sama seperti megukir diatas batu, tetapi kalu udah tua, apa lagi seperti atuk ini, persis melukis diatas air, tentunya cepat sekali menerima apa yang diajar oleh cucunya itu tetapi mudah lupa. Untuk menangkap photo ini sahaja menggunakan 'webcam' udah berulang kali Hafiz menunjukkannya, masih juga enggak bisa melakukannya sendirian. Yang sering meributkan itu, bukan untuk menangkap gambarnya, tetapi ialah melihat kembali outcomenya, persoalannya dimana photo itu tersimpan dan bagaimana cara mendapatkannya semula. Sekarang alhamdulillah semuanya beres dong.
Yang anda lihat ini adalah photo yang atuk ambil sendirian. Yang bersama atuk itu sudah tentu nenek, cucu2 atuk, sebelah kiri atuk itu, Pida, dibelakangnya Hafiz dan dibelakang nenek itu ialah Basar, mereka2 ini adalah penyokong2 kuat atuk untuk terus belajar komputer. Menyebabkan tentunya atuk tidak bosan walaupun menerima cabaran dengan kata2 sendiri atuk ini udah terlewat usia.
Kalu berkomunikasi via 'ym' tu kira2 udah lancar, kemaren malam cucu atuk kat Jakarta tu chat sama atuk lebih satu jam barangkali tidak puas2nya berbicara pelbagai cerita, enggak bosan2 tidak terasa masa berlalu semacam sebentar aja rasanya. Apa lagi atuk dan cucu terus berbicara menggunakan mod yang sedia ada, kadang ketawa, lambai melambai, dan apabila mau berpisah bersedih, bercucuran air mata, akhirnya dengan peluk cium dari jauh via maya.


2 comments:

Dzul.June said...
This comment has been removed by the author.
Dzul.June said...

Assalamualaikum,
Syabas kerana udah bisa berkomunikasi di alam maya.

Subhanallah, seronok baca kisah2 di dalam blog Tuan Haji.

may I know your YM id..pls

- jdzul0208@gmail.com

p/s .. den topakso delete comment yang sobolom ni sobab email salah. maap yo.