Sunday, June 28, 2009

Catatan Hidup Di penghujung Usia.

Aku menulis catatan perjalananku ke Bengkulu.

Di penghujuang usia akhir 60 an ini, aku coba memunafaatkannya sebaik dan sebanyak munkin. Aku sedar dari apa perkiraan pun, jangka hayat seseorang itu tentunya akan berakhir pada bila2 masa. Engkau tidak akan tahu apa yang kamu perolehi besok, dan engkau juga tidak akan tahu di mana bumi yang kamu akan meninggal dunia..ingatan Alloh dalam surah Lukman.
Hari2 kebelakangan ini aku coba menulis sesuatu dimana2 juga ruang yang aku boleh tuliskan. Tujuannya jelas adalah untuk media aku berfikir. Kata orang otak maanusia itu kalu tidak dilatih berfikir juga tidak elok, umpamanya seperti tubuh badan perlukan olahraga, perlukan senaman, regangan dan segalamacam untuk mengaktifkan otot2, supaya tidak lesu.
Selain dari menulis sesuatu, bercakap juga baik untuk berfikir. Apa lagi kalu di atas tajuk dan isu2 yang perlukan kita memberi penerangan dan penyelesaian masalah. Barangkali pentas untuk aku berbuat demikian udah berlalu. Yang aku boleh lakukan ialah duduk di meja komputer dan menaip sesuatu yang terlintas difikiran.
Barangkali sampai kesuatu waktu nanti, sanak saudara, sahabat handai mau pun rakan2 udah ngak sudi, seharusnya baca aje al Quaran, berbicara sama Alloh, ini lah di antara kata2 yang aku tulis di wall status fb aku. Aku rasa senang sekali dengan ada seorang dua kawan yang memberi komen dan ada juga yang menunjukkan ibu jari tanda setuju dengan kata2 yang aku tulis itu. Sambil berfikir sesuatu dan menulisnya di fb, secara tidak langsung dapat pula bertukar2 fikiran melalui internet dengan kawan2, walau pun kawan2 itu tidak dapat bersua muka, dan ada di antara mereka itu belum pernah bertemu barang sekali pun. Aku sentiasa berdoa semoga apa yang aku lakukan ini baik sambil aku menyampaikan sedikit pengalaman yang aku lalui, dan mohon sehat dan dapat berfikir lalu menulis sesuatu.

No comments: