Friday, July 3, 2009

Kampung Bangkahu Gemas,N.Sebilan Malaysia.

Persimpangan masuk ke Kampung Bangkahulu, dari jalan Gemas ke Tampin.
Pintu gerbang (gang) masuk ke Kampung Bangkahulu.
Kampung Bangkahulu adalah sebuah kampung tradisi, boleh dikatakan penduduk2nya adalah terdiri dari orang2 keturunan Bangkahulu, Indonesia, yang datang ke Gemas ini sekitar tahun 20an lagi. Kampung ini adalah penempatan yang dibuka dalam tahun 1957, sebagai hadiah dari kerajaan, membalas jasa baik dua orang pendekar yang membunuh penjahat kuminis pada ketika itu. Mereka ialah..
Datuk Dagang Ariffin bin Depati Sarin dan Tuan Haji Sidek bin Salihin. Di kampung ini mempunyai kira2 65 buah rumah. Kalau penduduknya adalah kira2 500 orang. Bahasa pertuturan harian yang digunakan adalah Bahasa Malaysia, penggunaan bahasa bengkulu hanya di kalangan orang tua2 dan jenerasi kedua, sementara jenarasi ketiga dan seterusnya tidak dapat lagi menguasai bahasa tersebut. Bahasa Bengkulu yang terdapat di kampung ini adalah bahasa serawai, dan sedikit2 dari suku lembak. Penghidupan seharian, penghasilan terdiri dari pejawat2 awam, guru dan pegawai negeri dan sebilangan besar adalah pekebun karet (getah). Sawah padi ada tetapi telah dipajakkan kepada pengusaha luar, rata2 penghasilan penduduk adalah sedarhana, col ade yang lumayan.

5 comments:

HBI said...

elok kalau masukkan anak bengkulu yang berjayo

razali_ahmad said...

Terima kasih, cadangan Hamzah itu elok nian,aku nida ado maklumatnya yg lengkap, kalu kamu enjuk maklumat tu insyaallah, boleh pula dicoba.

Latest Advertising said...

Assalam..sy anak bengkulu dari sg merab kg limau manis..cucu kepada arwah datuk ismail engkot..pacak jugo kalu nk ngicek bengkulu..hehe..

razali_ahmad said...

Nian mon di sg merab tu, oghangnyo kicek serawai kalu kicek bulang/lembak kaba tau nido?.

Bayu Bengkulu Nian said...

Adik sanak aku tenyato banyak nian di negeri seberang. Semoga kito segalo selalau dalam lindungan Allah SWT aamiinn