Saturday, August 6, 2011

Ramadhan 1432 Hijriyah.

My photo of today taking via webcam 7th August 2011..

Ramadhan yang sedang ku lalui waktu ini udah masuk hari yang ke tujuhnya hari ini. Hakikatnya umurku udah bertambah setahun lagi jika dihitung dari tahun sebelumnya, ertinya aku sudah semakin tua.

Dari photoku di atas itu aku cuba mengukirkan senyuman tetapi senyuman yang aku ukir itu udah tidak menjadi, tidak dapat melahirkan senyuman yang semanis kemaren2 itu. Raut wajah muka yang berkedut itu, mencerminkan bacaan tahun2 yang telah dilalui dibawah sinaran matahari pagi dan petang. Kulit yang dulunya barangkali cerah, hari ini udah gelap dan pudar. Pipi yang dulunya barangkali gebu dan bertenaga, hari ini udah luntur dan kendur, garis2 yang menunjukkan ketuaan umur itu jelas kelihatan.

Rambutku yang masa mudanya lebat, hitam dan terurus, hari ini udah kusut masai sepertinya tidak terjaga dan terurus lagi, udah bertukar menjadi warna perak yang kemerah2an, mujurlah masih ada suburnya. Kalu mau menunjukkan masih gagah dan tanpan itu adalah satu mumukan jenaka yang diketawakan oleh masa dan zaman.

Kesimpulannya sudah tidak ada waktu lagi untuk tidak memikirkan satu penghidupan lain yang lebih abadi, yang seharusnya udah bersedia bekalan menempuh perjalanan itu...
$$$$$$$$$$$

No comments: