Monday, September 6, 2010

Seutas Pengalaman Menjelang Lebaran 1431 H.


Suasana lebaran semakin menggamit fikiranku. Umur yang bertambah ini seperti laluan perjalanan yang jauh, yang semestinya ada banyak perkara yang dilalui dan ditempuhi, berkaitan dengan diri sendiri mahupun lingkungan. Apa pun itu samada yang membawa kita bersedih dan menangis atau pun yang menggamit perasaan suka yang membawa kita tersenyum dan mungkin juga ketawa puas.

Dunia udah banyak mengalami perubahan, demikian juga manusia ada setengah tempat udah semakin maju. Perubahan teknologi makulmat udah semakin canggih, mudah merangkumi dunia tampa sempadan, tiada batas pergaulan samada yang dikenali atau pun tidak, tiada mengira pegangan agama masing2, tiada sekatan perbedaan jantina, apa lagi kalu perbedaan2 polotik.

Manusia bebas menjalini hubungan melalui dunia internet samada untuk silatulrahimi keluarga, persahabatan biasa dengan orang2 yang dikenali atau pun dengan siapa juga yang tidak ada lintasan langsung dalam fikiran kita, kadang2 persahabatan2 itu bertukar dari biasa menjadi akrab dan mungkin menjadi intim pula, walau apa pun harus mempunyai batas2 sosial, adat dan agama masing2. Mencerminkan hal ini aku ada berkawan dengan Melissa Laila dari U.K melalui email window live. Pada peringkat awal emailnya bertanyakan kabar aku dan menyatakan hajatnya mau datang ke Malaysia, aku membalas emailnya dan welcome kedtangannya ke Malasia.

Dalam emailnya yang baru aku terima ini benar2 Melissa Laila mau sampai lagi ke Malaysia, aku merasa sedih barangkali tidak dapat membantunya kerana aku tinggal jauh dari kl tambahan pula kemampuan pun kurang.
Di bawah ini adalah email Melissa Laila, UK. dengan aku..

  • Re: friendship.‏

Melissa Laila
To razali ahmad
From:Melissa Laila (melissa_laila81@yahoo.com)
Sent: Tuesday, 7 Sep, 2010 1: 37 AM
To: razali ahmad (razali2208@live.co.uk)
hello dear,

how are you doing?Thank you for your reply. I hope things are going great over there for you. I have made up my mind and am glad to tell you that i will be coming to Malaysia on 15th September 2010. I have booked a flight. I will be leaving UK on Tuesday(14th September 2010) by 8.20 am and i should arrive Kuala Lumpur international Airport on Wednesday(15th September 2010).I hope its not too soon, and i hope you can assist me on my search for my lost grandparents.I really want to find them, and give them what my mother has make me promised to give before she passed away. I hope to hear a good feedback from you soon. if u want to call me pls use this no +447031813059 begin_of_the_skype_highlighting +447031813059 end_of_the_skype_highlighting and when u want to sms me, sms me on +447901141077 begin_of_the_skype_highlighting +447901141077 end_of_the_skype_highlighting. Pls let me have your phone number. Hope to hear from you soon. Take care.

p/s: Pls let me know your shirt size, which designer and what colour that you like..

love,
Sofea Welford


--- On Wed, 9/1/10, razali ahmad wrote:

From: razali ahmad
Subject: friendship.
To: "melissa laila"
Date: Wednesday, September 1, 2010, 8:05 AM

hi melissa,
thank you very much for your email. there is nothing special about me to tell you. what i can say myself am only a village old man, married with five grandchildren. in malaysia there are many places you can go and enjoy yourself, in historic town such as malacca, in modern town such as kuala lumpur and so on. i think when you have arrived, then you know where to go by asking texi drivers and others. i'm sorry melissa that i can't help you otherwise i pitty and love you. i like to see your photos, may you attach some here.
thanks melissa...see you melissa,..razali.

Dalam umur aku udah mencapai hampir 70 tahun ini, masih ada orang di luar sana, mahu pun tempatan yang tidak pernah aku temui dan kenali, meluahkan rasa cinta dan love mereka kapada aku, barangkali kata2 mereka itu mempunyai unsur hormat di atas ketuaan umurku itu, terjemahan kasih sayang terhadap bapa atau pun datuk mereka. Walau apa pun jua pokok semua itu harus ikhlas, " dijadikan manusia berkelompok2, berpuak2, bernegeri2, berlainan jantina, berbagai warna kulit, bangsa, mahu pun agama, untuk berkenal2an. Yang semulia2 kamu di sisi Allah itu adalah orang yang taqwa".

No comments: