Sunday, September 26, 2010

Niniku Mahukan Kebebasan.

Nini memandang sayu, alangkah bahagianya kalu aku bebas..

Hari ini benar2 nini merayu kepada aku dia mahu kebebasan. Dia masuk ke bilik tidurku mengejutkan aku sedang lena tidur. Kebiasaannya kalu dia datang begitu dia ingin bermanja dan mahu tidur dekatku, tetapi subuh pagi ini dia cuma memberitahuku dia mau keluar, sebelum itu isteriku membawanya ke bilik air kalu2 ia mahu buang air kecil, sebenarnya betul ia berbuat begitu, lepas itu dia minum seteguk dua air sebelum berlalu pergi dari kamar tidurku dengan diikuti oleh isteriku. Lalu isteriku ikatkan dia pada jenang tingkap rumahku.

Dia tidak puas hati terikat begitu. Dia mengiyau2 merayu lagi minta dilepaskan. Aku tidak sampai hati mendengar rayuannya itu. Aku turun ke tempatnya dan mahu membuka ikatan di lehernya sambil berpesan jangan pergi jauh dan cepat balik dan jangan bergaduh.

Kurang lebih satu jam dia dilepaskan keluar isteriku memberi tahuku dia bergaduh nun di hujung kampung dekat rumah tok ketua. Suara nini lantang terdengar jak mane2, barangkali seintero kampung yang sekangkang kera besarnya ini. Maksud isteriku itu jelas dia minta aku pergi melihat dan mengambil nini bawa pulang, sebab beliau sayang banget ma nini ni, pada hal aku ketika itu sedang melayari internet kegemaranku. Dengan tidak membuang masa aku bergegas pergi ketempat di mana suara nini terdengar.

Ternyata sebenarnya nini sedang bergaduh dengan kucing tok ketua. Yang lucunya kalu nini itu dalam pagar rumah jiran sebelah, sedangkan kucing tok ketua itu di luar pagar. Bila nini nampak ayahnya datang semakin kuat dan tinggi suaranya sambil bersungut dan mengetap2 giginya, barangkali dia menyatakan kepada lawannya aku paling terror kalu berani?..nanti aku kunyah2 kau macam harimau makan kancil, kucing tok ketua itu pergi dan terus masuk ke rumahnya.

Kuntum ikut bersama aku mencari nini. Aku beri tahu kuntum supaya mengajak nini pulang. Tidak lama kemudian setelah aku sampai semula ke rumah nini pun melintas balik di depan aku hingga tulisan ini aku tulis nini masih belum pulang. Barangkali dia mahu memenuhkan kepuasan hatinya sepanjang hari ini dengan kebebasan...merdeka..

No comments: