Tuesday, September 16, 2008

Perjalan ke Bengkulu 3.

Bersama anak menantu di lobi Hotel Horizon Bengkulu

Bersarapan di hotel....hanya kami sahaja tetamu hotel yang ada...


Bersama sanak saudara di rumah anakanda Lukman Hakim


Perjalanan yang kami lalui itu berlaku pada 19hb.December,2007 hingga 26hb.December,2007. Dalam jangka waktu tersebut terdapat dua perayaan iaitu Hari Raya Idiladha tahun 1428 hijriah dan Hari Krismis.
Inilah kali pertama kami menyambut hari raya haji diperantaun dan sekali gus sebenarnya adalah ditanah tumpah darah ibu bapa saya sendiri. Apakah tidaknya moyang saya yang bernama Mohamad (MOH) yang mempunyai enam orang anak cuma seorang yang keluar merantau ke Malaya (Malaysia). Manakala anaknya yang ke lima bernama Enoyk iaitu nenek saya mempunya lima orang anak menetap di Kota Bengkulu, empat daripada anak nenek saya itu tinggal diBengkulu keempat2nya sudah almarhum, yang sempat saya jumpa ialah uncu Hindun pada tahun 1994 dan terakhir jumpa pada tahun 1998.
Manakala ayah saya bernama Ahmad merupakan anak sulung nenek saya merantau ke Malaysia sekitar tahun 1920an, mempunyai tujuh orang anak dan saya adalah anaknya yang keenam. Kalau saya keluar ke Kota Bengkulu itu seolah2nya

No comments: