Friday, September 19, 2008

Perjalanan ke Bengkulu 4.

Bersama anak saudaraku...Saidina

Bersama anak saudaraku Saifudin...


Bersalaman dengan sanak saudara....


Gambar kenangan bersama sanak saudara...


Cucuku Muhammad Azim bersama cucu saudaraku Hendry


Jangka waktu 4 hari 3 malam adalah singkat bagi seorang perantau pulang ke kampung dihari perayaan seperti hari raya korban ini, apalagi sanak saudara sebelah ibu iaitu anak datuk Mura nama sebenarnya Saidina Abu Bakar, seramai lima orang cuma anak bungsunya, Maimunah (almarhumah) ibu saya sebaik sahaja mendapat anaknya sulungnya M.Zin (almarhum) bersama bapa saya Ahmad (almarhum) mereka turum merantau ke Malaya (Malaysia), munkin atas tekanan keadaan dan kesusuhan hidup pada ketika itu. Yang lagi empat orang itu semuanya menetap di kota Bengkulu. Masih banyak rumah sanak sadara yang tidak dikunjungi dikeranakan oleh faktor masa yang terburu2. Dalam pertemuan kami yang sesengkat iu, ada satu perkara yang benar2 menyentuh perasaan saya, iaitu pertemuan diantara cucu saya Mohd Azim 2 tahun dengan cucu saudara saya Hendry Hakim 22 tahun Mahasiswa Universitas Bengkulu melahirkan rasa kemesraan yang amat sangat, walaupun itulah pertama kalinya mereka bertemu. Saya merasa terharu dengan keikrabaan pertalian darah itu, ertinya tiada batas jarak dan masa pertalian persaudaran itu satu yang sangat berharga kpd penghidupan kita. Sabda Nabi Muhammad saw, "Ziarahilah sanak saudara kamu itu sekali sekala, udah tentu menambahkan kasih sayang".

No comments: