Tuesday, January 20, 2009

Berjalan-jalan Di Mahkota Prade.

Membeli-belah di Mahkota Prade.

Kebetulan hari itu aku dan isteriku pergi ke Mahkota Prade Melaka. Memang lazimnya kami kesana bila2 sahaja ada masa yang sesuai, kadang2 seminggu sekali dan ada kalanya dua minggu sekali. Kami keluar itu bertujuan ingin mendapatkan perubahan suasana dan untuk melapangkan fikiran juga. Dengan bergaul pelbagai peringkat umur disitu, kami merasa riang, ceria dan terhibur. Kami tidak mahu ada orang muda merasa sedih melihat warga emas di Asia disuruh duduk di rumah sahaja, sepatutnya digalakkan mereka jadi aktif. Kami keluar dari rumah sekitar jam 9.00 pagi, biasanya sampai di MP dalam pukul 11.00 pagi. Sebaik sahaja sampai kami minum pagi, dengan mengambil sedikit roti kopi dan makanan ringan sebelum pergi membeli-belah apa2 keperluan yang patut.
Kami suka MP dari di tempat2 lain. Sebab disitu ada pelbagai kemudahan disediakan. Kalau mahu makan gerai makanan ada banyak dengan pelbagai pilihan makanan. Ada nasi ayam ada nasi campur ada rojak dan ada juga nasi ala kampung dengan ulam2nya sekali. Kalau minuman begitu juga tersedia minuman panas mahu pun sejuk, semuanya terserah kepada kehendak sendiri, all its depend to own choice. Kalau mau menunaikan solat musalla juga ada, mahu membeli buku2 bacaan majallah kedai buku juga ada baik buku2 dalam bahasa Inggris mahu pun dalam bahasa Melayu.
Dalam perjalanan balik dari Melaka itu kami singgah di SRJK Cina Durian Tunggal, ingin berjumpa cucu2 kami berlatih bermain badminton di dalam dewan sekolah tersebut. Mereka adalah menjadi pasukan badminton sekolah mereka untuk pertandingan peringkat sekolah2 rendah, daerah mahu pun negeri Melaka. Sebagai buah tangan kami belikan untuk mereka sedikit makanan dan sekotak seorang minuman milo. Kami sampai ke rumah kira-kira jam 6.00 petang. Otak yang pintar ada di badan yang sihat. Kata orang putih, "Smart brain be in healthy body". Kata orang Arab pula, " Al 'aklu salim pil jismis salim.."

No comments: