Tuesday, November 22, 2011

Keinsafan..

Umurku udah lebih 70 tahun ini aku masih belum mengusai bacaan al Quran dengan fasih dan lancar. Masih tergagap2 menyebut huruf2 dan kalimah2 al Quran itu. Bila bacaan al Quran yang aku rakamkan sendiri dan perdengarkan balik serta menyemak huruf2 dan kelimah al Quran itu, ternyata terdapat banyak kesalahannya dan tersangkut2, teragak agak tidak lancar. Aku menangis insafi diri sendiri.

Ternyata membaca al Quran itu banyak hikmahnya. Aku coba membacanya setiap pagi tetapi cuma dua lembar sahaja. Aku videokan bacaan itu kemudian diperdengarkan semula. Aku menitiskan air mata insaf, mengapa bacaanku seperti itu, tidak lancar dan teragak agak, tetapi itulah hakikatnya..

Kadang2 keinsafan di atas kelemahan aku ini aku tulis sebagai status dalam facebook aku. Tujuannya supaya mana tau barangkali ada rakan2ku dalam fb ini, yang ahli dan mahir dalam bacaan al Quran, walaupun mereka itu  masih muda setaraf cucu bagiku, dapat memberikan aku semangat dan komen yang berguna kepadaku dalam memparbaikki lagi muta bacaanku.. Apa yang aku harapkan itu ada berlaku. Mereka bangga walau pun aku sudah tua tetapi masih mau belajar, dan mereka berdoa agar harapanku bisa membaca al Quran dengan lancar dan fasih itu berhasil di satu masa nanti...amiin..




No comments: