Saturday, September 23, 2017

Malu bertanya.

Lumrahnya mahu membuka mulut bertanya sesuatu yang kita tidak tahu berat dan merasa malu andaian sendiri kalau berbuat demikian kayaknya satu kelemahan dan kedunguan sediri, aib rasanya.

Ini terjadi hampir semua aspek penghidupan, apa lagi di tempat yang tidak biasa dan orang yang yang tidak kenal. Aku juga merasakan begitu, kalau masih ada pilihan orang yang bersama aku itulah yang menjadi galang gantinya.

Masa aku belajar disekolah dulu pun begitu. Cikgu bertanyakan ada sesiapa yang tidak faham atau ada apa2 pertanyaan, senyap seluruh kelas, sepertinya semua pandai belaka, cerdik semuanya. Bila ditanya oleh cikgu dengan pantas 7x7 berapa?. Ada tidak dapat jawab. Itu baru disekolah sd/sekolah rendah.

Hal yang serupa terjadi di sekolah smp dan sma.
Barangkali berlanjutan sampai dikuliah. Kalau diuniversiti biasa berlaku dalam bilik toturial, senyap..mengharapkan kawan2 yang bertanya aku numpang sekaki ambil ilmu dan kefahaman dari mereka dan yang bakal jawaban dari tutor; mujurlah, kalau tidak nyaya aja bejalan dalam gelap.

Dipenghidupan seharian dalam dunia nyata dalam perjalanan ditampat yang baru dekat tapi belum pernah sampai apa lagi ketempat yang jauh, apatah lagi panduan arahnya tidak ada atau tidak jelas..sesat jalan, harus keluar bertanya dengan siapa sahaja yang boleh dipercayai ditempat itu. Mujurnya orang itu jujur dan ikhlas nunjuk, perjalanan aman selamat sampai tujuan. Hablum minannas..


No comments: