Friday, August 25, 2017

Lapang rasanya dada.

Aku baru aja selesai beri makanan dan minuman untuk kucing. Jumlah semua kucing yang aku bela itu sebanyak 24 ekor. Mereka ditempatkan dua tempat, satu dirumah kampung dan satu lagi dipondok kebun tempat aku dan isteri tinggal sekarang.

Seawal sebelum masuk waktu subuh lagi, kucing kucingku telah siap sedia menunggu aku dihadapan pintu menantikan aku keluar ke rumah sebalah untuk solat subuh. Aku siap menyediakan makanan untuk mereka, nasi dengan ikan goreng yang aku sediakan sebelum nya. Apabila pintu keluar itu terbuka masing2 menerpa masuk kerumah.

Masing2 namanya aku panggil didulukan nama ibunya "boyot" diikuti dengan siapa yang sudah masuk dalam rumah, "leo, lion, asad, singa, leopad dan junior nini ! " keluar semua mari makan makanannya ada disini. Mereka ikut arahanku. Tempat makan mereka aku sediakan dalam tiga dulang. Setakat kini mereka suka makan bersama2.

Lain ceritanya yang tinggal dirumah kampung itu. Aku tempatkan mereka dalam tiga kamar. Masing2 dalam kamar 1 empat ekor, kamar 2 dua ekor dan kamar 3 enam ekor.

Setiap hari aku dan isteri datang kepada mereka membawa makanan ikan rebus dengan supnya sekali, tiap2 seorang dua ekor. Makanan itu aku letakkan dalam dulang dikamar masing. Kuah supnya disediakan dalam mangkok.

Yang menjadikan aku terhibur senang hati tidak terasa penat, apabila makanan habis dimakan dan mau berlalu pergi, seperti mereka mengiou, " thank you ". Aku jawab sama2.

Barangkali rasa senang dan puas hati ini juga satu rezeki dari ilahi menyumbang kepada kesehatan menjadikan aku beransur sehat. Alhamdulillah.

No comments: