Tuesday, August 8, 2017

Menempoh hari tua.

Barangkali hidup dihari tua adalah peringkat akhir dalam kitaran hayat seseorang hidup didunia ini. Sudah dilalui masa kanak2, remaja dan dewasa. Kegembiran kemurungan, kesenangan dan kesusahan sudah dilalui mungkin peringkat dan kadarnya berbeda dengan status dan sosial masing2.

Aku rasa bersukur dengan segala rezeki dan nikmat yang dikurniakan oleh Allah sehingga kini. Adik sanak yang dekat mahupun jauh sebahagian besarnya telah aku temui walau pun tidak semua yang aku ingat nama2 mereka. Ada cukup rezeki untuk makanan dan minuman ala kadarnya, dan sebuah rumah sedarhana untuk aku tinggal bersama isteri.

Aku sedar umurku semakin berkurangan padahal bekalanku untuk masa akan datang, hari akhirat masih kekurangan. Doaku setiap hari memohon ilmu yang memberi menfaat rezeki yang luas, badan yang sehat cepat sembuh bila sakit luar dan dalam.

Badan yang sehat fikiran yang tenang dan waras dapat menolong galakan menunaikan segala amalan yang disuruh dan berupaya meninggalkan segala larangan dan yg ditegah oleh agama islam.


No comments: