Wednesday, August 9, 2017

Masa duluku dan kini.


Kegemaran, keseronokan, kesukaanku menulis sesuatu apa juga yang terfikir dalam ingatanku masih subur tetapi cuma yang berkaitan dengan diri sendiri . Barangkali berkenaan hobi diriku ini terbawa-bawa hingga kini.

Dulu hobiku gemar keluar berjalan makan angin, apa lagi kalau sambil wisata itu dapat pula menyambung salatulrahimi. Semasa awal remajaku kerana suka keluar melihat tempat dan kawasan orang yang lain dari keliling rumahku, pernah mengayuh besikal tuaku hingga berbatu-batu. Setelah sampai ketempat yang dituju, berhenti rehat sekejap sambil minum air batu campur (abc) berkayuh balik pulang kerumah. Kemahuan ada, duit tak ada nak naik bas.

Sekarang pun hobi aku berjalan mengambara diluar melihat dunia masih berkubar-kubar, barangkali masa dan waktu yang tepat itu belum sampai. Hingga saat ini aku baru sampai ke Arab Saudi, Jeddah, Makkah dan Madinah, ke Indonesia: dumai, pekan baru, padang, bukit tinggi, jakarta dan bengkulu kesemua perjalananku itu tujuannya sama ada bentuk ibadah isterahat atau silatulrahimi mengimbau banyak kenangan dan pengalaman suka duka hidup yang sukar dilupakan.

Dalam menunaikan ibadah pun ada banyak pengalaman sosial yang tidak terungkapkan.

No comments: