Tuesday, August 15, 2017

Sahabat alam.

Betemankan dengan kucing2 aku tidak merasa jemu kadang2 hingga berjam2 aku leka melihat mereka bermain bekejar2an kadang2 seperti mereka mempersembah kan pencak silat aku rasa riang dan senang melihat telatah dan kelucuan mereka.

Kucing binatang kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. baginda juga ada mempunyai seekor kucing namanya Muizza. Air liur kucing tidak najis. Kalau kucing menjilat air minum dalam bekas berisi air, airnya masih bisa digunakan untuk uduk. Ternyata nabi menyayangi kucingnya itu. Pernah Muizza itu tidur diatas jubahnya, sedangkan Nabi mau keluar solat, sanggup Nabi s.a.w. mengunting lengan jubahnya itu.


Aku sayang kucing aku rasa puas bila beri mereka makanan mereka suka makan dan menghabiskan makanan yang aku beri itu. Sama2 kita menyangi kucing kalau mereka minta makanan berilah sedikit makanan kepada mereka. Mudah2an Allah memberi kelapangan rezeki kepada kita.


No comments: